Mobilgumis szakzsargon: néhány érdekesség a gumiabroncsról
Mobilgumis szakemberként alapvető ismerni ezeket a kifejezéseket, laikusként pedig villoghatunk tudásunkkal
Mobilgumis szakkifejezések: A gumiabroncsok csoportosítása
Mobilgumisként tudjuk, a gumiabroncs-javító és kerékkiegyensúlyozó tanfolyamon tanultuk, hogy a gumiabroncsok több szempont szerint is csoportosíthatóak. Az üzemeltetés módja szerint megkülönböztetünk országúti (távolsági), városi (helyi), építőipari, terepjáró, ipari, kommunális és egyéb célú (pl. elosztó) forgalomra alkalmas gumiabroncsokat. Szerkezetük szerint pedig lehetnek radiál és diagonál abroncsok. Illetve létezik még az úgynevezett öves-diagonál, ami átmenetet képez a radiál és a diagonál abroncsok között, de ez a típus Európában nem terjedt el. Szövetváz szerint háromféle csoport különíthető el: textil-, acél- és üvegszál. Profilarány szerint H/B. Futómintázat szerint nyári és téli gumi (ez a legszélesebb körben ismert csoportosítás) létezik. Légzárás szerint pedig tömlős és tömlő nélküli gumik csoportokra oszthatóak fel az abroncsok.
Egy kis mobilgumis fizika
A gumiabroncsok egyik szerepe az, hogy közvetíti a hajtó és fékező erőkhöz szükséges tapadóerőket. Ennek köszönhetően csillapítja a lengéseket, irányt tart. Feladata a jármű és az út közötti kapcsolat létrehozása, ezáltal a terhelés hordozása, a haladási irány fenntartása vagy megváltoztatása. Ezen felül az optimális útfekvés és rugózás biztosítása. Alapesetben a gépjármű meghajtó és fékező erőinek átvitele a gumiabroncs futófelülete és az úttest között jön létre. Azonban, amikor nem a normál eset áll fenn, akkor a kritikus felületek a gumiabroncs peremszerkezete és a kerékpánt érintkezési felülete lesznek, itt történik meg az erőátvitel.
A gumiabroncs részei és azok feladatai
A gumiabroncs 4 fő szerkezeti részből áll: a gumizott szövetvázból (karkasz), a futófelületből, az oldalfalból és az acélhuzalkarikával erősített peremszerkezetből.
A szövetváz a gumiabroncs kívülről nem látható alépítménye, biztosítja az abroncs szilárdságát, periodikus és szélsőséges deformációs igénybevétel mellett is. Biztosítja a gumiban lévő levegő állandó térfogatát, az abroncs rugalmas alakváltozását.
A futófelület (vagy röviden futó) a gumiabroncs talajjal közvetlenül érintkező része. A gumi futófelülete biztosítja az erőátvitelt a jármű és az úttest között. Biztosítja a tapadást, a menetstabilitást és a kopásállóságot.
Az oldalfal a gumiabroncs legvékonyabb és a legnagyobb dinamikus igénybevételnek kitett, ezáltal a legérzékenyebb része. Védi a szövetvázat az oldalirányú sérülésektől és az időjárási hatásoktól.
A peremszerkezet biztosítja a merev kapcsolatot a gumiabroncs és a kerékpánt között (a belső levegőnyomás segítségével). Segítségével az abroncs felfekvése a pánton szilárd, központos, csúszásmentes. Hozzájárul a precíz kormányzási viselkedéshez.
Miben tudunk segíteni mobilgumisként?
Ezeket az elméleti szakmai dolgokat érdekességképpen osztottuk meg Önnel. Mi az elméleten túl természetesen a gyakorlatban is napi szinten szembesülünk a gumiabroncsok különböző típusaival, a nem megfelelő karbantartás okozta hibákkal, a fizikai erők által okozott gumisérülésekkel, kopásokkal. Ha úgy látja, hogy gumiabroncsain a fizikai erők hatására már jelentős kopások, félrekopások, sérülések találhatóak, előzze meg a nagyobb bajt, ne várja meg a durrdefektet! Vegye igénybe szolgáltatásainkat (árlistánk itt található meg: Árlista). Várjuk szíves jelentkezését: +36 30 168 05 65 vagy comfortgumiszerviz@gmail.com
Facebook oldalunk elérhetősége: https://www.facebook.com/comfortgumiszerviz